
V České republice stanovila vláda pravidla pro reklamu v zákoně č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, který byl donedávna stanoven v roce 2017. Počátkem roku 2024 však byl tento zákon upraven o novelu, která jeho znění v některých aspektech pozměnila. Celkově však zákon obsahuje také pravidla pro reklamu na kasina nebo hazardní hry či sázení, které si v tomto článku blíže představíme.
Pravidla pro reklamu na kasina a sázení
V následujících odstavcích naleznete základní pravidla, která zákon pro reklamu na kasina stanovuje. Hned na úvod je mimo jiné potřeba zmínit zásady zodpovědného sázení, které kasino pro např. vklad přes Paysafecard a hraní se skutečnými financemi stanovuje. Hrajte bezpečně a pouze s kapitálem, který si můžete dovolit ztratit.
Zákaz cílení na zranitelné skupiny
Pokud mluvíme o reklamě, každé bezpečné nové online casino pre Slovákov nebo Čechy by nemělo cílit na nezletilé nebo jinak zranitelné skupiny. Reklama by také neměla obsahovat narativ nebo tvrzení, že jsou hazardní hry a sázení vhodné pro mladistvé.
Samotná propagace také nesmí obsahovat osoby mladší 18 let ani zobrazovat scény, které by mohly oslovit děti (mohou jimi být např. animované postavičky).
Ze zákona stanovené informace v reklamě
Zákon také stanovuje, které informace je nutné mít obsažené v příslušné reklamě na kasina. Jedná se o to, že reklama musí v prvé řadě obsahovat varování o možných rizicích hazardních her, jako je například potenciální vznik závislosti. Musí být také uvedeno, že hraní a sázení je určeno pouze osobám starším 18 let. A v některých případech dokonce musí obsahovat odkaz na organizace nebo weby, které mohou hráčům v případě problémů pomoci. Stejný požadavek mají také online kasina, která mají nebo chtějí získat českou či zahraniční licenci.
Omezení obsahu reklamy
Reklama na kasina také nesmí obsahovat, že hazard je snadný způsob k výdělku. Hráči by v tomto ohledu měli dodržovat zásady zodpovědného hraní a hrát pouze pro zábavu. Neměli by také sázet finanční prostředky, které si nemohou dovolit ztratit a které by jinak využili na potřebné výdaje.
Co se týče samotné reklamy, nesmí budit dojem, že hazard patří ke zdravému životnímu stylu nebo že přispívá ke společenskému úspěchu. Také nesmí obsahovat nepravdivé nebo zavádějící informace o výhrách.
Regulace reklamy na veřejných místech
Další zákonná legislativa upravuje místa, na kterých smí být reklama na hazardní hry umístěna. Jedná se například o prostory, jako jsou dětská hřiště, blízko škol nebo podobná místa, kde by se mohly vyskytovat děti – na všech těchto místech se nesmí reklama na hazardní hry nebo sázení nacházet.
Co mnoho lidí možná také neví, že je reklama na hazardní hry omezená v televizi a rádiu. Nesmí se totiž vysílat v časech, kdy by ji mohly sledovat děti, což je běžně mezi 6:00 až 22:00. Přes noc se pak s reklamou na hazardní hry v televizích nebo rádiích v rámci tohoto časového rozmezí setkat můžete.
Online prostor pak reklamu na kasina nabízí také, nicméně je velice přísně regulováno, jaká kasina mohou svou reklamu zobrazovat. V prvé řadě je také nutné, aby taková společnost měla licenci a byla zařazena mezi legální poskytovatele hazardních her v České republice.
Specifická pravidla pro hazard a zákon o hazardních hrách
Jak bylo zmíněno výše, hazardní hry v Česku smí provozovat pouze společnosti, které mají českou licenci od Ministerstva financí ČR. Pokud by tomu tak nebylo, hráči by neměli v takových kasinech vůbec hrát – zejména pak online, jelikož se tak mohou vystavit nebezpečí neférových her nebo nevyplacených výher.
Co se týče sociálních sítí, společnost Google a platforma Facebook od společnosti Meta v Česku umožňují reklamu na hazardní hry pouze licencovaným provozovatelům.
Jak můžete vidět, v České republice existuje několik opatření, aby se reklama na hazard nedostala k například dětem nebo jinak zranitelným osobám, které by mohly být na hazardní hraní poměrně náchylné.
Co se stane, pokud společnosti pravidla poruší
Pokud společnosti některé z výše uvedených – a především v zákoně uvedených podmínkách poruší, může dostat pokutu až 50 milionů korun. Jednat se však může také o odebrání licence a zákazu provozu hazardních her nebo sázení v České republice. Ministerstvo financí dokonce může webové stránky takové společnosti trvale zablokovat.
Závěr
V tomto článku jsme si představili některé základní zákony, se kterými se setkáte v zákoně o hazardních hrách, který upravuje, jak a kde může být reklama na hazardní hry umístěna a zobrazována. Na rozdíl od některých dalších zemí je v České republice reklama na hazardní hry poměrně přísně sledována a regulována. Dodržování těchto pravidel je klíčové pro udržitelný a zodpovědný přístup k hazardním hrám v Česku, a to jak z hlediska provozovatelů platforem a sázkových kanceláří, tak i samotných hráčů.
Vždy, když se rozhodnete si hazardní hry vyzkoušet – ať už ve fyzickém kasinu, nebo třeba online, myslete na zásady zodpovědného hraní a dodržujte je. Jedná se zejména o hraní pouze s kapitálem, který si můžete dovolit ztratit, nebo absence sázení pod vlivem omamných látek či alkoholu.